با توجه به تغییر سبک زندگی و استفاده از تکنولوژی های مختلف ، بیدار ماندن تا پاسی از شب و کارکردن با وسایلی نظیر کامپیوتر ، موبایل و … ، تبدیل به عادت روزانه بسیاری از افراد شده است. اما نور مصنوعی صفحه نمایش این وسایل ، در طولانی مدت تاثیرات منفی زیادی روی سلامتی بدن فرد و برهم زدن خواب شبانه میشود. به دلیل اهمیت این مسئله ، تصمیم گرفتیم که در این پست درباره نحوه اثر گذاری نور مصنوعی روی خواب افراد و کنترل آن ، صحبت کنیم.

تاثیر نگاه کردن به صفحه نمایش روشن وسایل روی خواب و کنترل آن

How Bright Light Wrecks Your Sleep And What To Do For Thisهمان طور که گفته شد ، کار کردن با ابزارهایی مثل کامپپوتر ، روی اندام های مختلف بدن تاثیر می گذارد. به همین دلیل است که استفاده از نرم افزار های موثر در سلامتی حین کار کردن با کامپیوتر را قبلا در انزل وب معرفی کردیم تا بدین وسیله بتوانید تا حدودی فعالیت روزانه خود و استفاده از کامپیوتر را کنترل کنید. در ادامه نیز سعی میکینیم شیوه کنترل استفاده شبانه از گجت ها را و حفظ سلامتی و چشم ها را بررسی کنیم

چگونه نور صفحه نمایش روشن به خواب انسان آسیب می زند؟

کار کردن با موبایل و کامپیوتر ، در کنار فوایدی که تا به حال داشته است ، تاثیرات منفی بسیاری نیز روی سبک زندگی افراد و طول عمر مفید آن ها گذاشته است. کار کردن به صورت طولانی مدت با این ابزارها سبب شده است که مدت زمان زیادی از روز را بدون هیچ تحرکی پشت کامپیوتر باشیم و در عین حال ، از مواد پر کالری زیادی نیز مصرف کنیم. در کنار این موارد ، طبق تحقیقات صورت گرفته در دهه ۱۹۸۰ ، نگاه کردن به صورت طولانی مدت و مداوم به صفحه نمایش روشن تلویزیون ، موبایل و… نیز اثرات مخربی روی خواب انسان ها داشته است.

تاثیر نگاه کردن به صفحه نمایش روشن وسایل روی خواب و کنترل آن

طی این تحقیقات که در دانشکده پزشکی هاروارد صورت گرفت ، دانشمندان زیادی روی تاثیر نور روز بر ریتم شبانه روزی بدن کار کردند. طبق این آزمایش ها ، قرار گرفتن در برابر نورخورشید ، ساعت بدن را تنظیم می کند و ترشح هورمون های خاصی نیز در بدن ، از جمله ملاتونین و سروتونین نیز روی تنظیم این ریتم ، تاثیر گذار هستند. نحوه ی ترشح این هورمون ها به این صورت است که با تابش نور طبیعی به سطح بدن ، ترشح هورمون سروتونین تحریک میشود که باعث سرخوشی و شادابی میشود ؛ در ساعات بعد از ظهر نیز با ترشح هورمون ملاتونین ، احساس آرامش و تعادل در بدن برای اوقات استراحت ، ایجاد میشود. این در حالی است که تابش نورهای مصنوعی ، با برهم زدن این ریتم ، احتمال ابتلا به سرطان را نیز افزایش می دهد.

بعد ها نیز دانشمندان متوجه شدند که نور آبی که از این دستگاه ها منتشر میشود برای ارگان های حیاتی مضر است و با بر هم زدن ریتم های شبانه روزی ، احتمال ابتلا به سایر بیماری ها را نیز بیشتر می کند.

کنترل نورهای مصنوعی که بدن ما در معرض آن ها قرار میگیرد

قرار گرفتن در معرض نور های مصنوعی ، اجتناب ناپذیر است؛ بنابراین باید به فکر کنترل این موضوع باشیم و سعی کنیم میزان این نورها را کنترل کنیم.

نور اتاق خود را به حداقل برسانید

سعی کنید تمام منابع نوری اطراف خود را ، حتی نورهایی که شاید خیلی ضعیف هستند و قابل توجه نیستند را از خود دور کنید. استفاده از پرده های ضخیم ، راه حل خوبی برای حذف تمامی نورهای داخلی و نورهایی است که از فضای بیرون وارد اتاق شما میشوند. برای این که راحت تر بخوانید ، می توانید با گوش دادن به موزیک از طریق سایت های پخش صدای آرامش بخش برای خواب ، خواب بهتری داشته باشید.

اسکرین موبایل ، لپ تاپ و… را بعد از  کارخاموش کنید

روشن بودن اسکرین وسایل مختلفی مثل تبلت و موبایل  بعد از ساعت کار شما ، سبب بیدار ماندن میشود و این در حالی است که با دیدن بخش های مختلف دستگاه پیش روی خود ، به خواندن سایر قسمت ها ترغیب میشوید و همین موضوع باعث بیدار ماندن و برهم زدن ساعت خواب میشود.

تاثیر نگاه کردن به صفحه نمایش روشن وسایل روی خواب و کنترل آن

زمان مشخصی را برای خواب تعیین کنید و زمانی وارد رخت خواب خود شوید که تمامی دستگاه های موبایل ، تبلت ، لپ تاپ و… را از خود دور کرده باشید. اگر عادت به خوانده کتاب های الکترونیکی دارید ، سعی کنید از این به بعد صفحات کتاب را چاپ کنید و یا از کتاب های صوتی استفاده کنید. فراموش نکنید که هیچ چیز جایگزین کتاب به صورت چاپی و سنتی نیست.قبلا بهترین منابع فارسی دانلود رایگان کتاب های صوتی را در وبلاگ معرفی کردیم که میتوانید از آنها نیز استفاده کنید.

صفحه نمایش خود را گرم کنید!

منظور از گرم کردن صفحه نمایش ، تغییر رنگ صفحه و متعادل کردن رنگ های عناصر برای هماهنگی بیشتر با چشمان شما است. این در زمانی کاربرد دارد که شما به هر دلیلی ، مجبور هستید تا مدتی از وسایلی استفاده کنید که نور آن ها مستقیما به چشمان شما تابش می کند.

برنامه F.lux ، یکی از نرم افزارهایی است که کانتراست و به طور کلی نور صفحه نمایش را برای جلوگیری از آسیب به چشمان و همچنین برهم زدن ساعت بیولوژیک بدن ، تنظیم می کند. در ساعات پایانی شب ، با این برنامه می توانید نور آبی صفحه را کم کنید و از رنگ های گرم تری مثل قرمز استفاده کنید. البته این نرم افزار برای سیستم عامل ویندوز ، مک و iOS در دسترس است و کاربران اندروید می توانند از اپ Twilight نیز برای تنظیم روشنایی صفحه استفاده کنند.

می توانید با مطالعه ترفند های جلوگیری از خستگی چشم حین کار با کامپیوتر نیز از آسیب های احتمالی که به چشمان شما می رسد، بکاهید.

نورهای اتاق خود را گرم کنید!

راه حل بعدی که البته تا حدود زیادی سنتی است ، استفاده از لامپ های سفید و روشن است. لامپ های سفید و گرم با برچسب های خاصی تحت عنوان درجه حرارت رنگ مشخص میشوند که این شاخصه باید در حدود ۲۷۰۰K باشد.

تاثیر نگاه کردن به صفحه نمایش روشن وسایل روی خواب و کنترل آن

به طور کلی منظور ما از این لامپ ها ، استفاده نکردن از چراغ های سفید و پر نور و یا نورهای فلوئورسنت می باشد. استفاده از لامپ های هوشمند نیز در این زمینه مناسب است. در این لامپ ها با توجه به ساعات تعیین شده ، در روز رنگ لامپ سفید آبی و در ساعات انتهایی شب ، گرم و معمولا مایل به قرمز است.